loading...
سایت تفریحی و به روز تکنولوژی
محمدرضا بازدید : 215 پنجشنبه 22 دی 1390 نظرات (1)

مواد لازم براي ۴ نفر

 

ماكاروني ---------------------------------- يك بسته 500 گرمي

مخلوط گوشت چرخ كرده و سويا --------- 200 گرم

قارچ --------------------------------------- 5-6 عدد

فلفل دلمه اي ---------------------------- يك عدد كوچك

پياز ---------------------------------------- 2 عدد متوسط

گوجه فرنگي ------------------------------ 4-5 عدد ( يا دوقاشق غذا خوري رب گوجه )

سبزي معطر* ( به دلخواه ) -------------- يك فنجان خرد شده

 

 

طرز تهيه :

 

سويا خيس شده و گوشت چرخ كرده را همراه يك عدد پياز با هم ميكس كنيد تا يكدست شوند .

يك عدد پياز را خرد كنيد و در روغن سرخ كنيد وقتي پياز طلايي شد ، مخلوط گوشت و سويا را به آن اضافه كنيد تا آب آن كشيده شود . بعد كمي نمك و زرد چوبه اضافه كنيد و هم بزنيد .

گوجه ها را ميكس كنيد و نيمي از آن را در اين مرحله به مواد اضافه كنيد . قارچ را جدا گانه با حرارت زياد سرخ كنيد و به مواد بيفزائيد . فلفل دلمه را نگيني خرد كنيد و در تابه بريزيد . در صورت تمايل به استفاده از سبزي معطر در اين مرحله سبزي را اضافه كنيد  و در آخر كار باقيمانده گوجه هاي ميكس شده را به مواد بيفزائيد نمك و ادويه را اندازه كنيد  و درب ظرف را بگذاريد تا مواد با حرارت ملايم براي 15 دقيقه بپزند و آب اضافه آنها كشيده شود . ( اين مخلوط سس ماكاروني نام دارد )

 

در قابلمه مناسبي تا دوسوم آب بريزيد و يك قاشق چايخوري نمك و زرد چوبه و كمي روغن مايع . صبر كنيد تا آب جوش بيايد . بعد ماكاروني ها را از وسط بشكنيد و داخل ظرف بريزيد . حدود 5-10 دقيقه بعد آب كش كنيد . * *

بعد از آبكش كردن ماكاروني ها مقداري آب سرد روي آنها باز كنيد تا حرارت داخل ماكاروني ها باعث خمير شدن آنها موقع دم كردن غذا نشود .

 

كف ظرف را كمي روغن بريزيد و  براي ته ديگ به دلخواه نان لواش يا سيب زميني ورقه شده بچينيد .

 

پيشنهاد من اين است كه ماكاروني را جدا دم كنيد و موقع سرو سس آماده را با آن مخلوط كنيد و در ظرف مناسب سرو كنيد . ولي معمولا ماكاروني را لايه لايه در قابلمه ميريزند و لابه لاي آن را با سس پر ميكنند . اين روش در نگاه اول به طعم و رنگ غذا كمك ميكند ولي تجربه من چيز ديگري ميگويد !!!

 

در هر حال به هر روشي كه مايل بوديد ماكاروني را دم كنيد فقط توجه داشته باشيد اگر از روش معمولي استفاده كرديد لايه آخر را با ماكاروني پر كنيد تا مواد خشك نشوند .

حدودا نيم ساعت تا چهل و پنج دقيقه زمان لازم است تا اين مقدار ماكاروني دم بكشيد .

 

* منظور از سبزي معطر ترخان ، مزره ، نعناع ، جعفري ، گشنيز و كمي شويد است .

 

** زمان آب كش كردن ماكاروني بستگي به نوع و مقدار ماكاروني دارد . معمولا وقتي ماكاروني در حدي نرم شده باشد كه با فشار دست بتوان آن را له كرد ( البته نه خيلي هم راحت !‌ ) موقع آب كش كردن ماكاروني است . اگر حواستان نبود و ماكاروني بيش از حد در آب جوشيد ، حتما از روش پيشنهادي من براي دم كردن ماكاروني استفاده كنيد و مدت زمان دم كشيدن را كاهش دهيد . و برعكس اگر ماكاروني كم جوشيده بود وقتي آن را در قابلمه ريختيد براي دم كردن، يك استكان آب جوش + روغن داغ روي آن بريزيد و مدت زمان بيشتري براي دم كشيدن آن در نظر بگيريد .

 

 

مواد لازم براي درست كردن سس ماكاروني بسته به ذائقه افراد بسيار متنوع است . شما ميتوانيد از انواع سبزي جات در اين سس استفاده كنيد . سيب زميني خرد شده ، كدو خرد شده ، ... يا حتي از سوسيس يا مرغ خرد شده به جاي گوشت چرخ كرده . و انواع ادويه مثل دارچين ، سماق و ...

 

اين روش پخت اصلي ماكاروني است و مواد و مقدار آنها كاملا به ذائقه شما بستگي دارد .

 

نكته :

 

1- حتما صبر كنيد تا آب كاملا بجوشد بعد ماكاروني را در آن بريزيد و با حرارت زياد ماكاروني را بجوشانيد تا خمير نشود .

 

2- ماكاروني ايتاليايي : در اين روش اصلا ماكاروني را دم نميكنند . مدت زمان جوشيدن ماكاروني به اندازه ايست كه ماكاروني كاملا نرم شده باشد و بعد از آبكش كردن آن را با سس مخصوص مخلوط ميكنند و در ظرف مناسب سرو ميكنند . در ايتاليا تنوع سس ماكاروني بسيار زياد است . و انواع غذا با ماكاروني جزو غذاهاي اصلي اين كشور محسوب ميشود .

 

3- سعي كنيد موقع استفاده از گوشت چرخ كرده حتما آن را با مقدار مساوي سويا مخلوط كنيد . سويا علاوه بر ساير خصوصيات مثبتي كه دارد ، تاثير قابل توجهي در خنثي كردن كلسترول منفي گوشت نيز دارد  و به هضم غذا بسيار كمك ميكند .

 

4- قارچ را حتما در ظرف جداگانه با حرارت زياد و ترجيحا با كره سرخ كنيد و موقع سرخ شدن چند قطره آب ليموي تازه روي آن بچكانيد تا رنگ قارچ سياه نشود .

 

5- اين غذا حاوي مقدار زيادي نشاسته و كلسترول است . در مصرف آن زياده روي نشود بهتر است .

 

 

6- موقع دم كردن هر غذايي بهتر است هنگامي كه برنج يا ماكاروني يا ... را در ظرف ريختيد كمي شعله را زياد كنيد تا مواد بخار كنند و بعد دم كني را روي ظرف بگذاريد و شعله را ملايم كنيد .

 

7- معمولا ماكاروني را با سس قرمز ميل ميكنند ولي بعضي ها با انواع پنير ! من به شخصه تمايلي به تجربه اين مورد ندارم ! ولي شما امتحان كنيد شايد باب ميلتان بود

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط امير حسين در تاریخ 1348/10/11 و 14:05 دقیقه ارسال شده است

سلام خوشحال ميشم اگه به وب من يه سر بزيني


کد امنیتی رفرش
درباره ما
برای همکاری با این وبلاگ این ایدی را اد کنید...IDY:mohamad_mrb
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 25
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 16
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 18
  • بازدید ماه : 18
  • بازدید سال : 97
  • بازدید کلی : 16,420